Jak s Ipsosem digitalizujeme jejich procesy
1. Představení klienta
Ipsos je jednou z největších globálních společností zaměřených na výzkum trhu, poradenství a technologické inovace. Od svého založení v roce 1975 postupně expandovala do celého světa a stala se lídrem ve svém oboru. Ipsos se specializuje na poskytování spolehlivých dat a analýz, které umožňují hlubší pochopení společnosti, trhů a lidí, a podporují tak lepší rozhodování svých klientů.
V České republice působí od roku 1992 a nabízí unikátní kombinaci globálního know-how a lokálních znalostí. V roce 2016 zde bylo zřízeno globální centrum podpory Ipsos Mystery Shopping, což podtrhuje význam české pobočky.
Dlouhodobý vývoj
Postupné nahrazování jednotlivých částí existujících toolů
2. Výchozí situace (Problém)
- Lifecycle každého výzkumu se skládá z velkého množství kroků od vytvoření specifikace dotazníku a jeho opakovaná konzultace a ladění s klientem, přes “skriptování webových dotazníků”, po jejich testování, sběr a následné zpracování dat.
- Před vznikem QreBuilderu se každý z kroků procesu realizoval pomocí různých nástrojů v různých formátech dokumentů a scriptů, přičemž všechny informace o projektu se udržovaly v jedné společné složce na disku.
- Obzvláště fáze komunikace a ladění tvaru dotazníku mezi Ipsosem a klientem obnášela dlouho e-mailovou komunikaci s výměnou různých verzí MS Word dokumentů. Vznikala tak velká řada různých verzí dokumentu pro jeden projekt, což vyžadovalo velký stupeň uživatelské disciplíny pro udržení pořádku.
- Následná fáze technické přípravy scriptu dotazníku pak obnášela zapojení různých pomocných nástrojů, jejich údržba nebyla jednoduchá a vykazovala velkou chybovost a nutnost ruční práce.
- Také napojení na externí služby obnášelo ruční přenášení dokumentů a jejich případný přepis do potřebného formátu pro danou službu.
- Nejbolestivější pak byly potřeby dodatečných změn v dotazníku, které se musely propsat do všech následujících částí. Toto v principu muselo vést k vyšší chybovosti a frustraci ze strany klienta.
3. Původní cíle projektu
- Vytvořit informační systém, který bude udržovat všechny projekty přehledně na jednom místě.
- Dotazníky držet ve vlastním datovém modelu, který následně umožní přenášet jednotlivé části dotazníků mezi projekty, jejich úpravy, verzování a vytvoří tak datový základ pro následující integrace.
- Zbavit se dokumentů MS Word při ladění obsahu dotazníku s klientem
- Z modelu dotazníku vygenerovat základ scriptu pro následné do-programování logiky dotazníku.
- Umožnit sledovat změny v dotazníku po fázi programování, vizualizovat je programátorovi a minimalizovat tak chyby při jejich zanášení.
4. Naše řešení
Technologie:
- Frontend: Vzhledem k roku zahájení projektu jsme šli cestou Single Page Aplikace napsané ve frameworku AngularJS. V dnešní době z něj však zůstaly zachovány jen malé části. Většinu projektu dnes tvoří naopak React, TypeScript, MUI - React Material UI, Redux, Final Forms, Monaco, Zod, Vite.
- Backend: Kotlinu, Spring, Hibernate, Postgres
- DevOps: Gitlab CI, Docker, Ansible
- Provoz, monitoring, zálohy, Sentry -> o chybách víme dříve než zákazník stihne nahlásit
- E2E testy - musí to být stabilní a furt se to rozvíjí a díky tomu se nebojíme vydávat úpravy
Původní části systému:
- Začalo jako malá věc, postupně nabaluje a nabaluje, částečně nahrazuje, postupně přetvořuje
- Project Manager: správce projektů, ve kterém je možné vytvářet jednotlivé projekty a organizovat je. Každý uživatel vidí projekty, ke kterým má přístup dle různých nastavení permissions, čímž je zaručeno zároveň udržení jednoho místa pro všechny projekty a zároveň jejich přehlednost pro uživatele
- Editor: Umožňuje vytvářet a editovat jednotlivé dotazníky, verzovat je pomocí snapshotů, čímž je zajištěn přístup ke starším verzím dotazníků, z kterých lze jeho jednotlivé části kopírovat. Důležitým prvkem editoru je pak databanka otázek, díky které lze rychle přenést otázky či části dotazníků z jiných projektů či z databanky “standardizovaných otázek”. Otázky tvořené v editoru se mohou lišit svým typem a podle použité metody sběru jsou organizovány jako seznam nebo stromová struktura. V editoru vzniká datový model dotazníku, který je následně využit v navazujících procesech.
- Klientský pohled: Umožňuje předávat si model dotazníku mezi klientem a Ipsosem. Provádět změny či jednotlivé části dokumentu komentovat. Klientský pohled nahradil předchozí komunikaci pomocí MS Word dokumentů.
- Překladový pohled: Původně určený pro ruční překlady dotazníků externími překladaty, dnes umožňuje i rychlý automatický překlad celého dokumentu.
- Pohled pro programátory: Ve fázi scriptování umožní vygenerovat většinu scriptu z modelu dotazníku do jazyka NIPO. Následně pak programátorům zobrazuje požadavky na zanášení logiky a v případě pozdějších změn v dotazníku zobrazuje i změny, které je potřeba do již hotové scriptu zanést.
5. QreBuilder v průběhu let - feedback, integrace, AI
Integrace s 3rd party tooly, ale zároveň s řadou již existujícími custom řešeními
SingleSignOn - seamles přechod mezi moduly aplikace, odkaz na proijekt v QreBuilderu
Díky tomuhle přístupu je to dlouhodobě rozšiřitelný
Proces vývoje:
- Vývoj QreBuilderu probíhá agilně v úzké spolupráci s teamem v Ipsosu, který od jednotlivých oddělení sbírá podněty a potřeby a vzniká tak dlouhodobý plán pro nové velké části aplikace. Tým programátorů v Commity je pak v úzkém kontaktu nejen s nimi, ale v případě řešení supportu i přímo s konkrétními uživateli, což umožňuje rychlou reprodukci a následně tedy opravu případných chyb.
- Nové verze aplikace vycházejí ve 14 denních až měsíčních cyklech, přičemž díky CI v Gitlabu jsme schopni rychle reagovat v případě hlášeného supportu vydat nutné opravy kdykoliv.
- Nová funkcionalita se na straně Ipsosu nejdříve testuje na testovacím serveru, který zároveň slouží pro zaškolení nových uživatelů mimo produkční projekty.
- Systém Feature Flagů umožňují zpřístupnit novou a případně rozpracovanou funkcionalitu vybraným uživatelům z Ipsos týmu, díky čemuž je možné získat včasný feedback.
Integrace, integrace, integrace, AI: - klíčové, máme strojově čitelná data na 1 místě
- Síla QreBuilderu je v integraci s dalšími nástroji potřebnými pro sběr dat v jednotlivých metodách. Ať se jedná o cloudové řešení pro sběr Nfield, sledování kvót při samotném sběru, export datových struktur pro následné zpracování výsledných dat, rozesílka pomocí služby Mailgun či službou Shopmetrics pro Mystery Shopping. Postupně vznikají další a další integrace, které uživatelům usnadňují práci a snižují tak náklady.
- Díky strojově čitelnému datovému modelu pak bylo možné i propojit a zpřístupnit dotazníky s AI asistentem postaveném nad ChatGPT, který může nad jejich obsahem provádět různé úpravy, sám navrhovat znění otázek či kontrolovat chyby a překlepy.
Technický dluh
- Každý dlouhodobě vyvíjený software se neobejde bez “souboje s technologickým dluhem”. Proto volíme stabilní a dobře ověřené technologie. Obzvláště frontend se ale neobejde bez nutných přepisů či aktualizace knihoven. Aby nově vznikající kód nebyl zatížen tímto dluhem, vznikají nové a logicky dobře oddělitelné části QreBuilderu jako samostatné aplikace.
6. Výsledky
Aplikace QreBuilder představuje moderní a intuitivní nástroj pro tvorbu a programování dotazníků, který významně zlepšuje efektivitu práce týmů a snižuje časové nároky na přípravu a správu projektů. Pro klientské týmy znamená až 45% úsporu času díky eliminaci zbytečných procesů, jako je manuální formátování nebo zpětná komunikace.
Programátoři oceňují schopnost generovat skripty na jedno kliknutí, automatické validace kódu a snadnou správu vícejazyčných studií. Celý proces přípravy dotazníků je podpořen funkcionalitami, jako je náhled v každé fázi, sdílení návrhů přes online odkaz nebo archivace a snadné vyhledávání dotazníků.
Technologická infrastruktura postavená na moderních nástrojích, jako jsou AngularJS, React a Kotlin, zajišťuje stabilitu a výkonnost aplikace. Díky propojení s API umožňuje QreBuilder snadnou integraci s dalšími nástroji, což z něj činí komplexní řešení nejen pro přípravu dotazníků, ale i pro řízení celého procesu výzkumu.
QreBuilder není jen nástrojem pro tvorbu dotazníků, ale inovativním řešením, které umožňuje týmům a klientům dosáhnout rychlejších, přesnějších a kvalitnějších výsledků v každé fázi projektu.
V současné době je nasazen ve 3 instancích ve 4 zemích “Středoevropského clusteru”, který se skládá z České republiky, Slovenska, Rakouska a Maďarska.